Rigaresan - Kontrasternas stad!

Nu är jag tillbaka från Riga och jag måste säga att arkitekturmässigt är det en mycket märklig stad. Där står de modernaste lyxhotellen bredvid fallfärdiga ruckel och någon känsla av färdighet finns inte på någon gata eller något kvarter. Överallt ser man något som påminner om krigstiderna. Här är allafall lite bilder som jag tog.


GC-galleria





En av Rigas många väggmålningar


En vanlig syn: Gammal byggnad med nya glaspaneler


Park mitt i Riga med monument i mitten


Monumentet


Påminnelse från krigstiden


Detta låg precis bredvid vårat hotell.





Häftiga saluhallar med takkonstruktioner tagna från gamla flygvapenhangarer


Saluhall





Den sista byggnaden som finns kvar som visar Sovjettiden. Den har nämligen den Sovjetiska hammaren och skäran på fasaden.


Monument till en hemlig grupp som räddade hundratals judar.


Origo - enormt köpcentrum


De hade ganska fina byggnadsställningsöverdrag.


Innergård i det finaste kvarteret med alla märkesbutiker.


En liten mörk gränd som vi såg från vårt hotellfönster


Ett hotell med lettiska dikter och texter skrivna på fasaden.





En bit utanför centrum såg det ut så här och det kändes som en helt annan stad. Betydligt färre bilar och nästan lite kusligt tyst


Ett sprillans bostadshus inklämt mellan två ruckel.


Chocolate Building - En kontorsbyggnad som nog var det snyggaste huset jag såg i staden.


Kontraster ännu en gång. Denna gång från vårt hotellrumsfönster.


"The Thumb" till vänster och Vansu bridge (en av Europas längsta kabelbro, 596 meter)


Rigas nya nationalbibliotek också kallat "Palace of light"


"The Thumb" är ett Swedbankkontor


Fin fasad


Elefant Hotell


Ännu en galleria


Riga by night


Riga by night - Radisson Blu Hotell


Riga Railway Bridge - järnvägsbro med väldigt vacker belysning

Väldigt speciell arkitektur som sagt och kontrasterna är fantastiska. En mycket lyckad resa men det finns många fler byggnader att se som jag inte hann med denna gång. Så kanske att jag kommer tillbaka!
/Gustaf

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0